23.
aprill 2001
Tere
taas kuulama elektroonilistel meediakanalitel edastatavat ainsat
meediakommentaari. Olen vahel mõelnud, miks on nii, et kahes suurimas päevalehes
ilmub argipäeviti küll mingi meediakommentaariga sarnanev repliik, peamiselt
küll tele-ekraanil toimuvat kajastav, ka TV Nädalas käsitletakse aegajalt
telekanaleil toimuvat, kuid trükiajakirjandust ei arvusta Eestis praktiliselt
keegi peale siinkõneleja. Mis on selle salapärase vaikimisvande taga, et kõik
see, mis mustvalgel paberile trükitud, jääb Eesti kultuuris väljapoole
kriitikat!? Võimalusi on kaks: kas on tegu täiusliku resultaadiga või siis nii
kehva ja asjatundmatuga, et ei vääri arvustamistki? Tegelikult on muidugi ka
kolmas võimalus: ajalehed ise ei julge ennast arvustada, sest pole kindlad, kas
tegu on nende puhul täiusliku või täiesti kõlbmatu tulemusega. Midagi
salapärast igatahes selles on, et Eestis puudub praktiliselt täielikult trükiajakirjanduses
ilmuva vähegi arvestatav kriitika. Kas mitte see pole üks põhjusi, miks meie
ajakirjanduse mõjujõud ühiskonnas toimuvale on järjest vähenenud ja neljanda
võimu roll üha kahvatumaks muutunud!? Näiteks tänavu pole ajalehtede esikülgede
skandaaliuudistel enam olnud praktiliselt mingit mõju valitsuse ja teiste
võimuharude tegevusele või otsustele. Üksnes õiguskantsler on tagasihoidlikult
teatanud, et peab edaspidi ka ajalehes ilmuvat silmas, kaaludes põhiseadusliku
korra kaitseks ettevõetavaid toiminguid.
Tegelikult johtub kõik see
ajakirjanduse enda sisemisest arengust, õieti taandarengust, tema
transformatsioonist avaliku arvamuse kujundaja ja demokraatliku ühiskondliku
teguri rollist üha rohkem meelelahutaja, illusioonide ja ebatõeste teemade
vahendajaks ja genereerijaks. Jüri Mõis või Mart Laar, Meelis Lao või Mihkel
Pärnoja, Edgar Savisaar või Toivo Jürgenson tunduvad inimestele üha rohkem
seebiooperite või Salatoimikute kangelastena, mitte reaalsete inimestena,
kellega peaks argireaalsuses arvestama või kes peaksid meiega arvestama.
Stenbocki maja ja Kadriorg, linnavalitsus ja Riigikogu on asetumas samasse
ritta Coca-Cola Plaza, ööklubide ja kasiinodega, kus toimub mingi lõpmatu
ööpäevaringne hasartmäng, mille tulemuse otsustab pigem pime juhus või deus ex
machina, mitte aga meiesuguste tavaliste kodanike, valijate, tarbijate ja
suurel määral ka ühiskonnas toimuva läbi kannatajate tahe. Ajakirjandus arendab
pidevalt seda müüti, tuues sisse üha literatuursemaid võrdlusi, olgu või
eelmisest nädalast Erik Niiles Krossi puhul: luuraja külma kätte jätmine ja
luurajate Valhalla, mis muudavad ühe või teise isiku ja tema teod müütilisteks,
ebareaalseteks, tegelikkusest väljaspool ja kõrgemail seisvaiks, kuid mitte
hukkamõistetavaiks, karistust väärivaiks. Igal juhul väljaspool demokraatlikku
otsustusprotsessi olevaiks.
Umbes samalaadset müüti pakutakse
meile Eesti Raudtee erastamisooperi puhul, mida on juba võrreldud maffiasarjaga
Sopranod ja mis ka tegelikkuses üha rohkem meenutab mingit itaalia makaronivesternit
kui põhjamaist loogilist sündmustejada. Ka valitsuse süvenev ükskõiksus selle
suhtes, mis temast all-linnas või lausa kusagil Eestimaa südames arvatakse,
oleks nagu väljavõte mingist Prantsuse revolutsiooni järgsest
restauratsiooniaja eblakast seltskonnaromaanist, igal juhul mitte Tõe ja õiguse
traditsioonil kasvanud kriitilise realismi paradigmal põhinev.
Kui võim ja otsustajad on
mütologiseeritud ja müstifitseeritud, siis veelgi kummalisema pildi saame
niinimetatud tavaliste inimeste elust, mis jõuab avalikkuseni läbi
meditsiiniliste kurioosumite (HIV-haige beebi, erilist südameoperatsiooni
nõudev laps, hüperaktiivne vanur, kümneid kilo mahavõtvad kaalujälgijatest
friigid jne jne) või siis sotsiaalse alamaailma õuduste kambri näidete varal -
võika kriminaalsuse, perverssuste ja kurioosumite kaudu. Press kajastab
niinimetatud tavalist eestlast valdavalt kui mingit Mäeotsa Jeppet või
Ahjualust, kelle rumalus on ühendatud piiritu ahnuse ja hoolimatusega teistest
kaaskodanikest, kes on valmis maha raiuma vanavanemailt päritud metsa, et osta
mersu, kindlustusraha lootuses tule otsa pistma kodutalule ning käima
aastakümneid kohut õdede-vendadega tagahoovis oleva peldiku pärast, või siis
oma naabri lihtsalt sõelapõhjaks tulistama, kui too ei nõustu krundipiire kolme
meetri võrra kaevust eemale nihutama.
Kurikuulus tädi Maali on just
taolise ajakirjanduse produkt, pimesi omakasu järgiv, nõukogude aega selle
relativistliku moraali pärast tagaigatsev ja populistlikest loosungeist ennast
iga hetk petta laskev vanemapoolne eesti inimene, niiöelda maakas,
salaviinajoodik, kolhoositraktorist ja reumahaige lüpsja-karjatalitaja.
Selline, kes ei saa veel oma suures rumaluses paraku aru, et eestlane olla pole
mitte uhke ja hää, vaid loll ja piinlik. Et tuleks olla hoopis kender ja vibe,
uimastipilves ja newyorgis. Just seda õpetab meile nädalast-nädalasse näiteks
seltskonnajama kriitpaberil (ei sobi siis kempsuski kasutada) kümneis tuhandeis
eksemplarides paljundav Eesti Ekspress, ebaeestluse lipulaev ja elukauguse
Eiffeli torn. Teised ajalehed ja meediakanalid astuvad aga jõudsalt tema
jälgedes, tehes seda sageli oma südametunnistuse jäänustest vabanemise kibeda
hinnaga, teisenedes üha tarbetumaiks ripatseiks Eesti ühiskonna küljes, Setu
sõlgedeks, mis valmistatud Singapuris, ja pasteldeks, mis pressitud
plastmassist. Ajakirjandus on muutumas oma saba kugistavaks maoks, mille
kadumist ühel hetkel keegi enam tähelegi ei paneks. Proovige, jätke nädalaks
ajalehed lugemata, ja mis juhtub!? Vähemasti midagi halba küll mitte.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar