Sõnavabadus kui poliitiliselt
korrektne vale
Ettekanne kirjandusfoorumil Paabeli
raamatukogu 15. detsembril 2006 Rahvusraamatukogus
Sissejuhatuseks ja küsimuse
püstitamiseks
Minu tänase käsitluse aineks on see,
kas sõnavabaduse mõiste, mida nii agaralt avalikkuses pruugitakse, mida
innukalt kaitstakse, mille eest võideldakse, mille nimel vannutakse, on midagi
rohkemat kui vaid vabadus kõnelda sõnavabadusest ehk siis vaid omamoodi
kokkuleppeline metafoor või kõnekäänd millegi muu seletamiseks.
Ma püüan osutada, et sõnavabadus siin
ja praegu - nagu ka "seal ja varem" - on ikka olnud vaid
poliitiliselt korrektne vale, mida kasutatakse teatud sotsiaalse doktriini või
ka utoopia põhjendamiseks, aga ühtlasi vastavat ühiskonda juhtivate jõudude
tegevuse õigustamiseks.
Sõnavabaduse määratlusest toona ja
nüüd
Vaatame, mida ütleb nõukogude-aegse
ENE 7. köide: "Sõnavabadus
on kodanikule riigi põhiseadusega tagatud võimalus vabalt väljendada oma
arvamusi ja veendumusi; kodaniku põhiõigusi. /---/ NSV Liidu kodanike
sõnavabaduse määratleb (NSV Liidu konstitutsiooni § 125), sõnavabaduse
kasutamist võimaldab trükikodade, kommunikatsioonivahendite jm. sõnavabaduse
teostamiseks vajalike aineliste vahendite kuulumine töörahvale ja tema
organisatsioonidele."
Siinkohal ka ettekujutus
sõnavabadusest 1940. aasta Eesti NSV konstitutsiooni § 97 põhjal:
"Vastavalt töötava rahva huvidele
ja sotsialistliku korra kindlustamiseks tagatakse ENSV kodanikele seadusega:
a) sõnavabadus,
b) trükivabadus,
c) koosolekute- ja miitingutevabadus,
d) tänav-rongkäikude ja meeleavalduste
vabadus.
Neid kodanikuõigusi kindlustab
trükikodade, paberitagavarade, ühiskondlike hoonete, tänavate, sidevahendite ja
nende õiguste teostamiseks vajalike muude aineliste tingimuste andmine
töötavale rahvale ja ta organisatsioonidele."
Ma arvan, et paljud meist toona
ajakirjanduses tegutsenuist on kogenud, mida siis deklareeritud sõnavabadus
tegelikult tähendas, eriti kui see kogematagi läks lahku "töörahva ja tema
organisatsioonide" arusaamast sõnavabadusest. Hetkel pikemalt peatumata
sellel, kuidas tollal "sõnavabadus" funktsioneeris võime vist
süümepiinadeta väita, et sõnavabadus nõukogude ajal oli üksnes poliitiliselt
korrektne vale, sisuliselt demagoogiline deklaratsioon tegeliku sõnavabaduse
piiramise küüniliseks õigustamiseks.
Ent see ei tähenda muidugi, et
sõnavabaduse piirid olid kogu vastava perioodi jooksul ühesugused ning
sõnavabadust oma moondunud kujul üldse poleks olnud või seda poleks üritatudki
rakendada. Seda on tähtis möönda, et mõista, kuidas muidu oleks võinud
absoluutselt sõnavabaduseta ühiskond nii kiiresti üle kasvada tänapäeval
deklareeritavaks täieliku sõnavabadusega Eesti Vabariigiks.
Vaadelgem nüüd Eesti Vabariigi põhiseaduse
§ 45 sõnastust:
"Igaühel on õigus vabalt levitada
ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või
muul viisil. Seda õigust võib seadus piirata avaliku korra, kõlbluse, teiste
inimeste õiguste ja vabaduste, tervise, au ning hea nime kaitseks. Seadus võib
seda õigust piirata ka riigi ja kohalike omavalitsuste teenistujatel neile
ameti tõttu teatavaks saanud riigi- või ärisaladuse või konfidentsiaalsena
saadud informatsiooni ning teiste inimeste perekonna- ja eraelu kaitseks,
samuti õigusemõistmise huvides."
Kõigepealt hakkab silma, et kui ENSV
konstitutsioonis kindlustatakse sõnavabadust väidetavalt omandi kuulumisega
töötavale rahvale, siis Eesti Vabariigi Põhiseaduses tegeldakse vaid
juhtumitega, mille puhul täielik sõnavabadus on seadustega piiratud. Paraku
tekitab selline lähenemine samalaadseid küsimusi kui toona deklareeritud
sõnavabaduse määratluski.
Võib näiteks küsida, kas oskaks keegi
nimetada midagi ühiskonnaga seotut, mida ei saaks "avaliku korra",
"kõlbluse" või kellegi "hea nime" kaitseks paigutada nende
seadusega sätestatud piirangute alla, eriti kui seda nõuavad "riigi ja
kohaliku omavalitsuse" huvid, mis teatavasti on alati erapoolikud ehk neis
valitsevate poliitiliste jõudude tahte ja suvaga määratletud!? Oleme selliseid
sõnavabaduse piiranguid näinud lõppeva aasta jooksul mitmel puhul ja küsinud
endalt, kas sõnavabaduse täpsema määratluse puhul oleksid ära jäänud nii
mõnedki süüdistused, kohtuasjad, kodanike psüühiline ja moraalne tagakiusamine.
Tegelikkus osutab, et ka täna pole
Eestis mingeid selliseid seadusi, mis otseselt ja konkreetselt kaitseksid
sõnavabadust (või ajakirjandusvabadust) ja selle kasutajat, küll on aga ohtralt
neid seadusi, mis seda nii või teisiti piiravad, näiteks andmekaitseseadus, reklaamiseadus
ja paljud teised ikka sellesama Põhiseaduse vastavaid piiramist lubavaid
sätteid ära kasutavad ja realiseerivad aktid. Hoolimata taastatud Eesti
Vabariigi algusaegadel ilmnenud püüdlustest kuidagi kaitsta sõnavabadust ja
selle kasutajat ka seaduse tasandil, jättes vähem ruumi suvalisusele ja
poliitilisele otsustusele, pole sellest tänini asja saanud.
Olgu siinkohal juhitud tähelepanu, et
Soomes jõustus 2004. aasta algul uus sõnavabaduse seadus, mis asendas varasemad
trükivabaduse ja raadioseadused. Uus seadus sätestab täpsemalt sõnavabadusega
kaasneva vastutuse, seda nii traditsioonilises meedias kui veebis, samuti
vastutavate toimetajate vastutusala piirid, sätted õienduste ja vastuste
esitamiseks väljaannetes jne.
Tuleb kahjuks tõdeda, et nagu mõningad
muudki meil deklareeritavad õigused on ka sõnavabadus tänases Eestis suuresti
vaid sõnakõlks ehk poliitiliselt korrektne vale. Sõnavabadust realiseerida
sooviv kodanik, eelkõige aga ajakirjanik satub selle tulemusena pahatihti
olukorda, kus sõnavabadus võrdsustub tema jaoks praktikas enesetsensuuriga ehk
otsekohesemalt öeldes - allumisega konjunktuurile.
Ühtaegu pole kaitset ka meedias
käsitletud isikuil, sest meil puudub sõltumatu ja toimiv ajakirjanduse
eneseregulatsiooni süsteem. Euroopalikule traditsioonile vastav Avaliku Sõna
Nõukogu tegutseb ilma väljundita avalikkusse, sest väljaanded selle otsuseid ei
avalda. Sisuliselt toimib nõnda eneseregulatsiooni suhtes meediaomanike
majanduslik tsensuur.
Ühtaegu tegutseb tööandjate ühendusele
sarnaneva kirjastajate ja meediafirmade katusorganisatsiooni Eesti Ajalehtede
Liidu juures Pressinõukogu nimeline klubi, mida kahetsusväärselt nimetab ka
Riigikantselei ülalpeetav riik.ee portaal ajakirjanike loodud kohtuväliseks
organiks, mis lahendab kaebusi vastavalt ajakirjanduse headele tavadele. Paraku
näitab selline märkus vaid riigivõimu täielikku teadmatust ja soovi mitte võtta
endale mingit vastutust sõnavabaduse tagamise eest selle kõige olulisemal alal
- ajakirjanduses.
Reaalpoliitiline sõnavabadus: (enese)tsensuur
siis ja nüüd
Nõukogude perioodil rakendati
tsensuuri riigi- ja sõjasaladuse kaitsmise sildi all, see osa tsensuurist oli
mitmetasandiline ja väga täpselt sätestatud. Olen toonase Glavliti esindaja
tööruumis juhtunud nägema pakse köiteid, mida ta oma töös tekstide, sealhulgas
ka raadiosaadete ümberkirjutiste kallal kasutas. Täna selliseid koodekseid
tõenäoliselt ei ole, aga kas see tähendabki automaatselt, et ka "tsensuuri
ei ole". Rääkimata sellest, et sõnavabadus ja tsensuur pole olemuslikult
vastandid ega teineteist välistavad mõisted. Ka meie sõnavabadust tsenseerivad
ju paljud seadused ja määrused, ainult et võrreldes varasema ajaga on nad
üldjuhul avalikud, ehkki muidugi mitte päriselt.
Palju keerukam nähtus on
enesetsensuur, mis esines nii toona kui nüüd, ainult et selgelt vastupidise
funktsiooniga. Nõukogude perioodil mõõdukas ja teadlik enesetsensuur, mis
väljendus tõeste faktide esitamises süsteemile vastuvõetavas vormingus, sõnumi
toomises auditooriumini ridade vahelt või ümberütlemise, metafoorina huumori ja
iroonia vahenditega, võimaldas sõnavabadust mingilgi määral realiseerida.
Loomulikult ei olnud enesetsensuur alati suunatud sõnavabaduse teostamisele,
kuid sellisel puhul polnud üldjuhul ka tegu enam ajakirjanikega, vaid lihtsalt
ajakirjanduslike funktsionääridega.
Tänasel päeval toimib aga
enesetsensuur sageli just vastupidises suunas, sundides avalikult esinevaid
inimesi, sealhulgas ajakirjanikke kohaldama oma seisukohti ühiskonnas
valitsevaile ideoloogilistele mallidele, toimetusekaaslaste korporatiivsele ja
maailmavaatelisele survele, juhtkonna soosingu taotlemisele ja sellega seoses
oma lojaalsuse väljendamisele allteksti ja teemavaliku kaudu. Kitsamalt
ajakirjanduses tähendab see eelkõige ümbritseva tegelikkuse valikulist
kajastamist ja kaasaminemist nn "päevateemadega", teatud sündmuste
kallutatud ja doktrineeritud kajastamist, lootuses ära teenida oma väljaande
juhtkonna ja ka omanike positiivse suhtumise koos kaasnevate preemiate ja
auhindadega. Samuti võimaldab selline käitumine ajakirjanikule soodsama
töölepingu, mis kinnistab ta veelgi tihedamalt enesetsensuuri külge. Seda
mittevaldavad või muul põhjusel mitte omaks võtvad ajakirjanikud tõrjutakse
aegamisi korporatiivsest ajakirjandussüsteemist välja, neist kujuneb kas
vabakutseliste, niinimetatud "luuserite", teadlike elukutsevahetajate
või siis osaliselt ka suhtekorraldajate seltskond. Nii mõnigi ajakirjanik
eelistab eetiliste kompromisside tegemisele hakata avalikult enda teadmisi ja
oskusi müüvaks pr-isikuks. See seletab suuresti ka seda, miks suured toimetused
regulaarselt uuendavad oma koosseise ja ühes väljaandes töötamine diplomist
pensionini, mis on küllalt tavapärane ja soositav Lääne ajakirjanduses, on
Eestis ülimalt haruldane, ja seda on seni esinenud vaid avalik-õiguslikes
meediakanaleis. Ühtlasi on see kaasa toonud ajakirjanike kutseühenduse nõrkuse,
sest ajakirjanikult oodatakse eelkõige lojaalsust mitte üldkehtivaile
seadustele ja normidele, vaid omanikele, ja solidaarsust või õieti
kambamehelikkust samas seisundis olevate toimetusekaaslastega, mitte aga kogu
ajakirjanikkonnaga rahvuslikul või globaalsel tasandil.
Sõnavabadusega manipuleerimise
tänastest meetodeist
Monopoolne ja kontsentreeritud
ajakirjandus
Sõnavabaduse esmaseks eelduseks on
võimaluste ja kanalite rohkus, mille kaudu iga kodanik, ühiskonnaliige saaks
edastada oma arvamusi, seisukohti, ideid, veendumusi jne. EV Põhiseadus ei
kõnele sellest midagi, kuidas niisuguseid võimalusi tagada, eriti tänases
infoühiskonnas. Nõukogude ajal kõneldi vähemasti "töötava rahva"
omandist, mis peaks selle tagama. Me teame, missuguses problemaatilises seisus
on täna ainsad otseselt erakapitalist mittesõltuvad suured meediakanalid ehk
rahvuslik raadio ja rahvuslik televisioon, ja on olnud kogu uue iseseisvuse aja
tänase päevani välja. Jätkuvad seadusemuudatused ja poliitiline kemplemine
kõrgema otsustusõiguse ümber, rääkimata ilmselt ebapiisavaist majanduslikest
võimalustest pole kahtlemata aidanud kaasa sõnavabaduse tegelikule tagamisele.
Ülejäänud meedia puhul pole aga
reeglina ka Põhiseadusel mingit jõudu, et tagada nende vahendusel sõnavabadust,
sest välisomanduses olevad ajalehed, tele- ja raadiokanalid ei lähtu oma
tegevuses kindlasti mitte esmajoones meie Põhiseadusest ega selle kaudu
sõnavabaduse tagamise vajadusest Eesti Vabariigis. Seda ei saa neile ka ette
heita, sest Eesti legitiimsed võimuorganid on neile selleks ka täieliku õiguse
ja voli andnud. Kuna enamik TV-saadete formaate on tänapäeval välismaalt sisse
ostetud, siis ei ole Eesti ühiskonnal sageli enam mingit sisulist õigust ega
võimalustki vältida nende kaudu sõnavabadusega manipuleerimist, kellelegi
"avalikkuse" müümist, ühekülgse ja tasakaalustamata valimispropaganda
tegemist või Põhiseaduses deklareeritud mitmesuguste kodanikegruppide õiguste
kaitset. Kuna sõnavabadust kaitsvaid seadusi ega sellega kaasnevat konkreetset
vastutust pole, siis võivad telekanalite juhid, kaudselt aga formaatide loojad
ja kanalite aktsionärid, dikteerida ja manipuleerida meie ühiskonnaga, süstides
meie vaatajate teadvusse neile vajalikke ideoloogilisi, tarbimis- või muid
malle, sätestades näiteks, missuguseid inimtüüpe peab esile tõstma
tõsielu-showdes ehk banaalselt öeldes - kes on need tähed, kes meile peavad
tantsima ja üldse meeldima.
Sõnavabadusega manipuleerimise
põhiliseks vahendiks on niisiis meedia monopoliseerumine, kontsentreerumine,
meediakanalite ristomandus ja välismaisus. Tihtilugu väidetakse, et
sisutootjaiks on siiski omamaised ajakirjanikud ja toimetajad. See on siiski
vaid nõrk argument, sest firmades ja väljaannetes toimib range hierarhilisuse
printsiip, mis eeldab otsest ja vahetut lojaalsust oma juhtkonnale ning
tulemuslikkuse hindamist pelgalt majanduslike kategooriate alusel. Äsja nägime
sellise suhtumise eredat väljendust seoses ühe kommertstelekanali programmijuhi
äkilise väljavahetamisega, kes ei rahuldanud enam välisomanike otseselt
kasumlikkusele orienteeritud majandushuve.
Korporatiivne toimetuskultuur
Palju keerulisem ja komplitseeritum
viis sõnavabadusega manipuleerida on väljaande või toimetuse sisene ja see
põhineb sihiteadlikul personalivalikul ning töötajate psühholoogilisel
mõjutamisel enesetsensuuri järgimiseks. Väidetavalt on selles suur osa
niinimetatud avatud toimetusruumide põhimõtte rakendamisel. Avatud toimetuses
satub ajakirjanik, eriti alustav, noor ajakirjanik psühholoogiliselt väga
tugevasse mõjuvälja, kus suhtumisi ja hoiakuid dikteerivad toimetuse
autoriteedid, sageli juhtkonna poolt selgelt esile tõstetud ja ühtlasi
majanduslikult motiveeritud niinimetatud staarajakirjanikud.
Teemade ja hoiakute valikul, olulise
eristamisel väljaande jaoks väidetavalt ebaolulisest, sellest mis tõstab
lugejahuvi võrreldes sellega, mis lugejale väidetavalt huvi ei paku, maksab
peamiselt staaride sõna. Kindlasti soovivad noored nende varem mitteformaalses
olukorras väljendatud hoiakutega innukalt solidariseeruda ja kaitsevad sellega
seoses samasuguseid teemasid ja hoiakuid toimetuste koosolekuil, tehes seda
otsekui omast peast ja demokraatlikult, kuid sisuliselt alludes vaid
enesetsensuuri survele. Kuna staarajakirjanike korpus meie väljaannetes ja
kanaleis on reeglina üsna piiratud suurusega, siis ei valmista toimetuste
juhtkondadele ka suurt vaeva ega nõua erilisi kulutusi neid selleks piisavalt
motiveerida, et nad oma funktsiooni kohusetruult täidaksid. Mõni neist võib
pidevas rotatsiooniprotsessis arvestada ka vastutusrikkama ja veelgi tulusama
ametipostiga, saada peatoimetajaks või isegi millekski enamaks.
Juhtimispsühholoogiline mõjutamine
Kõige komplitseeritum, küllap aga
kõige efektiivsem viis sõnavabadust manipuleerida, pealegi reeglina ilma, et
sellest jääks mingit selget märki või järelmit, mille põhjal väidetavat
tegevust tagantjärele tõestada või avalikustada, on juhtimispsühholoogiline
mõjutamine näiteks töölepingute, nelja silma all antud soovituste, personali
ümberpaigutuste, väljaannete ülesehituse ja rubriikide muutmise, kaastööde
hülgamise või suvalise toimetusliku redigeerimise, programmide ümberkorralduste
ja saadete sisu ning väljastamisaegade sihipärase manipuleerimise kaudu.
Vaieldamatult kuuluvad ajakirjanduse
ja kogu meedia tavapärase tegevuse juurde kõik eelnimetatud meetodid, just
seepärast on eriti keeruline eristada selliseid juhtumeid, kui need toimuvad
vaba ajakirjanduse kui demokraatliku ühiskonna ühe põhialuse põhjendatud
huvides ja sõnavabaduse aktsepteeritavais raamides, millal aga eesmärgiks on
saavutada nimelt enesetsensuuri käivitumine ja avaldatava sõnumi mõjutamine
muudes kui avalikes huvides.
Olen oma pikas toimetajatöös
isiklikult kogenud kõiki eelnimetatud viise minu kui ajakirjaniku sõnumi
mõjutamiseks ja minu enesetsensuuri käivitamiseks. Tunnistan siinkohal, et olen
rakendanud enesetsensuuri nii nõukogude ajal kui uues Eesti Vabariigis, küll
erinevail motiividel. Nõukogude ajal üritasin vormiliselt vastuvõetava tõe
raames edastada minu jaoks olulist sõnumit, teenida oma tollase küllap üsna
piiratud arusaamise seisukohalt "ajakirjanduslikku tõde". Olin valmis
deklaratiivselt nõustuma nõukogude ühiskonna atribuutidega, kuid püüdsin selle
taustal esitada oma arusaama minu jaoks olulistest väärtustest, mille oli kaasa
saanud mittenõukoguliku koduse kasvatusega. Arvestades minu noorust ja
kogenematust polnud sellel kahtlemata erilist kõlapinda ning konflikt
süsteemiga ja minu eemaldamine tollasest ajakirjandusest polnud kahtlemata
tingitud teadlikust protestist ega dissidentlusest, vaid küllap üksnes nooruse
rumalusest.
Taasiseseisvunud Eesti ajakirjanduses
olen läbi elanud mitu perioodi, mis on võimaldanud mul näha näiteks ühe
eraraadiokanali tegelikku manipuleerimist tööks teatud maailmavaatelise ja
seejärel erakondliku mõju levitamisel Eesti ühiskonnas. Olen tõusnud
avalik-õigusliku kanali juhtkonda ja olnud sunnitud sealt peagi lahkuma, sest
pole soostunud poliitikute soovidega seda institutsiooni tasalülitada. Olen
tegelnud ka teadliku pr-tööga ühiskonna kui terviku huvides, et veidigi
pidurdada meie intellektuaalset tagasilangust. Töötan täna taas meediakanalis,
välistamata siiski, et lepin aegajalt enesetsensuuriga, sest teatavasti pole
Eestis täna kõik maailmavaated võrdselt aktsepteeritavad ega minu vaba sõna
vaid mulle endale kuuluv sõna. Lisaks toimivad eelnimetatud toimetusesisesed
korporatiivsed ja juhtimispsühholoogilised mõjurid. Aga see pole kahtlemata
tänase esitluse eesmärk kõnelda oma subjektiivseist probleemidest, ehkki oleks
ka rumal väita, et need pole andnud piisavat ainet mu eelnevaile järeldustele
ega veendumusele, et sõnavabadus tänaseski Eestis on suuresti veel
poliitiliselt korrektne vale, millesse küll erinevail põhjustel ja vahel lausa
ennastsalgava kirglikkusega usutakse, nagu võime kindlasti ka sellel foorumil
korduvalt veenduda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar